Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražák na Šumavě, poprvé v kostele ...

Za poslední rok jsem zažil několikrát takový ten pocit, že "musím" jít za každou cenu do kostela. Byl jsem čímsi přitahován, potřeboval jsem zažít ten prostor, tu atmosféru. Naposledy to bylo letos o Velikonocích. Potom dnes...

Stalo se to minulý týden, když jsem se šel od synátora z bytu na Andělu směrem na metro. Je zde krásný kostel, Bazilika Svatého Václava a tak jsem nahlédl. Chodím kolem něj celý život v Praze, nikdy jsem nevešel dovnitř na víc jak pár minut, až dnes…

Dnes jsem šel poprvé cíleně na bohoslužbu.

Letos o Velikonocích, to už jsem byl sám, za mnou na jih přijela Zagorka. Bylo to jako vždy setkání plné smíchu, vyprávění, zábavy, slz a ponaučení. Už nevím, koho to napadlo, ale najednou jsme byli venku a že jdeme omrknout všechny kostely ve městě. Tak jo, počasí nám přeje, proč ne, říkám.

První kostel byl krásný, ale nebylo zde nic, co by bylo spjato se svátky jara. Tak jsme došli postupně přes náměstí až na nejkrásnější bod Budějovic, Piaristické náměstí, kde je Dominikánský klášter s Kostelem Obětování Panny Marie. No a tady vše začalo!

Uvnitř hrála hudba se zpěvy, já usednul na lavici a zaposlouchal jsem se. Zagorka chodila po obvodu a koukala na tu krásu, já jí pouze vstřebával sedě na zadnici s otevřenou pusou a stékajícími slzami po tváři. Mně se ti najednou udělalo tak krásně na duši, že jsem byl úplně, ale úplně odzbrojenej a byl jsem nejvíc šťastnej na celým světě...

Vnímal jsem jen hudbu a prostor kolem sebe, bylo mi všechno jedno, ničeho jsem se nebál, byl jsem smířený s tím, že jsem a to mě naplňovalo. Zagorka na mně chvíli koukala a když viděla v jakým jsem rozpoložení nechala mě abych si to užil. Já tam takhle seděl ani nevím jak dlouho, ale jedno vím určitě. Nechtělo se mi odtamtud...

"Pražáku, jdeme nebo tu budeš do Vánoc?" .... slyšel jsem najednou vedle sebe.

"Co je furt!?" vyhrknul jsem s úsměvem a otřel jsem si poslední slzu toho krásného zážitku.

"No já jen, že už dobrých pět minut žádná hudba nehraje, je tu svatej klid a ty furt sedíš a řveš jako želva, tak jestli si v pohodě ráda bych tě pozvala na odpolední sváču" sdělila mi Zagorka jedním dechem a opět se u toho krásně smála, tak jak to dokáže jen ona.

"To jako fakt pět minut?" divil jsem se. "Já myslel, že dohráli teď a proto sedím, navíc je mi neskutečně krásně, tak tu asi zůstanu do těch Vánoc" dělal jsem si srandu.

"Tak už neřvi a jdeme ju?" 

"Tak mi dej kapesník, já už nemám do čeho troubit" řekl jsem a začal vstávat z lavice. Bylo to zvláštní a zároveň krásné, co jsem v tom prostoru cítil. Co mi tam šlo hlavou…. Vlastně mi tam nešlo hlavou vůbec nic a to bylo dobře! Neumím občas myslet na nic, vypnout myšlení a jen tak být. Pořád se mi něco děje v hlavě a pak člověk ztrácí koncentraci na podstatné…

Dnes jsem zažil podobný pocit. Nebylo to tak silné jako o Velikonocích, ale bylo to velice příjemné. Hrály varhany, byly zpěvy, předčítání z Bible atd. Omlouvám se, že to tu popisuji svými slovy, ale nejsem v tomto názvosloví zběhlý a tak raději píšu touto formou, než slovy učenými…

Opět se mi podařilo se soustředit jen na to, co prožívám, na to co kněz říkal, na tu hudbu… Bylo to posilující. Byl jsem spokojený…

Příští návštěva bude na Břevnov. Tamní klášter je impozantní stavba a uvnitř to bude jistě neméně okouzlující jako v dnešním kostele či v těch Jihočeských.

Jeden nemusí být věřící, pravidelně navštěvující kostely, bohoslužby aby se dokázal odpoutat od všedních dnů, všedních starostí. Umět vyslyšet "volání" je někdy víc než se upnout k jednomu. Každý by měl mít svou víru, svého "Boha" či jak mu chce kdo říkat. Já mám to své "COSI" a v to věřím. Vím, že je mi posledních pár let "někdo" na blízku a napovídá mi co a jak. Vím, že mě má intuice několikrát za poslední roky zkoušela, ale i přivedla na zajímavé myšlenky a nakonec i skutky. Proto mohu říct, že jsem rád na tomhle světě.

Proto mohu v klidu říct, že jsem šťastný Pražák na Šumavě, žijící, píšící v Praze…

Mějte krásnou neděli

 

Autor: Vladimír Rýdl | neděle 23.10.2022 13:17 | karma článku: 11,98 | přečteno: 344x
  • Další články autora

Vladimír Rýdl

Kámoš, Ježíš a vichřice. Trvalo to týden ...

Když jste někde poprvé v životě, může to být docela silný zážitek. Možná úplně nejvíc zážitek na celý život. Něco takového se mi podařilo zažít na Madeiře ... ty nejsilnější vjemy byly tři.

28.1.2024 v 23:42 | Karma: 12,76 | Přečteno: 179x | Diskuse| Osobní

Vladimír Rýdl

Pražák na Šumavě ... homeless

Dostat se do životní situace, kdy skončíš na ulici, to není žádný med a může se to stát raz, dva. Nevím proč, ale poslední dobou ve mně sílí potřeba pomáhat. A tak se snažím...

25.1.2023 v 18:21 | Karma: 14,34 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Rýdl

Jak jsem kazil normy ...

Laskavý čtenář promine, ale opět si tu odložím vzpomínku na má studia a "povinnou" praxi, někde, kde nás toho měli hodně naučit ...

11.1.2023 v 22:38 | Karma: 25,86 | Přečteno: 1414x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Rýdl

Pražák na Šumavě ... B A F !!!

To si takhle běžím, přemítám o světě a najednou mi vypluje na mysl zcela jasná situace, která se mi stala před pár lety v Lídlu...

22.12.2022 v 19:08 | Karma: 18,12 | Přečteno: 491x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Rýdl

O dvanácti měsíčkách a jedné Jitřence ...

Kdo by neměl rád pohádky? Když se v ní náhodou ale ocitnete, je to o to zajímavější. Mám zde opět jeden zážitek o který se s vámi chci podělit ...

12.12.2022 v 12:57 | Karma: 10,49 | Přečteno: 263x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rozhodnutí ANO neúčastnit se jednání nepovažuji za šťastné, řekl Pavel

29. dubna 2024  8:33

Prezident Petr Pavel bere na vědomí rozhodnutí opozičního hnutí ANO neúčastnit se jednání o...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 568x
...Pražák, který pochopil, že On není středobodem světa. Že mnohem víc jsou jeho nejbližší, partnerka, děti. O tom a o životě vůbec se snažím psát. Jeden musí padnout na hubu aby pochopil... je jen na čtenáři aby se zamyslel nad tím co je skutečné a co jen fikce...

Seznam rubrik