Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem kazil normy ...

Laskavý čtenář promine, ale opět si tu odložím vzpomínku na má studia a "povinnou" praxi, někde, kde nás toho měli hodně naučit ...

Psal se rok 1988, snad začátek května a nám nastal čas "povinné" praxe jakožto třeťákům. Prý abychom se zdokonalili v té praxi, až budeme těmi mistry a pak snad stavbyvedoucími.

Byla to na nás, sehnat si co nejlepší džob, kde dostaneš razítko za účast a aby ti aspoň něco zůstalo, třeba na pochutiny. A tak jsem se snažil a za přispění mé mamky, která pracovala na Dráze, jsem se dostal do Chomutovského drážního depa, kde se akorát stavěla nová budova pro hasiče.

Tři týdny utečou jako voda a já si aspoň něco vydělám a snad i naučím, říkal jsem si… No jo! Jenže to bych nesměl přijít do party starejch mašinfírů, který zde "za odměnu" ve svém týdenním cyklu (mašina/rehabilitace/stavba), stavěli to, co jim vůbec nešlo.

A tak se stalo, že jsem přišel první den do práce, seznámil se s chlapama a hned vyfasoval síťovku a "hele mladej, mazej do kantýny, řekni Jarušce, že tě posíláme my a ať ti dá deset piv a jednu vodku“… k tomu jsem na cestu dostal peníze a mazej. A bylo…

Tak jsem šel, celej vyděšenej, co je to za "praxi" takhle začínat praxi? OK. Pivko i s lahvinkou jsem donesl, dal si s chlapama na lačno hned jedno, abych zapadl do party. 

"Tady máš svoje čtyři stěny mladej a ty nahodíš vomítkou jasný? " pravil vedoucí Venca, kterej byl tedy parťák, jakožto nejzkušenější stavař ze všech strojvedoucích. Dobře, řekl jsem. A jak jsem byl zvyklej od táty z naší chalupy, našel jsem si vercajk v dílně, připravil míchačku, katrovačku na písek, kýbl s vodou, lopatu a cement… no a šlo se na věc. 

První den byl víceméně o přípravě všeho, co jsem se od táty naučil, co si při nahazování omítky musím připravit, a tak jsem se tedy věnoval těmto pracem.

Druhý den, když jsem přišel do práce jsem opět vyfasoval síťovku a mastil si to k Jarušce, tentokrát pouze pro deset piv. Později jsem se dozvěděl, že to mají chlapi vymyšlený krásným způsobem, který se opakoval dokola :

Pondělí: je třeba oslavit začátek pracovního týdne, dlouho jsme se neviděli a tak stačí deset piv a jedna lahvinka, pracovat se bude jen aby se neřeklo...

Úterý: bude se pracovat, ale tak abychom se nepředřeli, takže pouze pivko, bez lahvinky

Středa: pivko a lahvinka, protože je třeba oslavit prostředek týdne, že jsme to zvládli, tedy  práce jen lank-sam.

Čtvrtek: to samé co úterý s lehkým nádechem blížícího se pátku, tedy leháro…

Pátek: nehákuje se, pouze se uklízí, protože je třeba oslavit konec pracovního týdne, jsme vorvaný jako samice, takže pivko dvojnásobná porce, dvě lahvinky a práce nula!

No a takhle to tam ti soudruzi strojvůdcové praktikovali a ono to fungovalo ty brďo :-). Práci si šetřili, aby jí bylo dost pro všechny. Ovšem než jsem přišel já!

Druhý den poté co jsem vypil jedno pivko, jsem začal s mokrým procesem. Byl jsem na to sám, chlapi měli svojí "práci" a tak jsem makal, jak jsem byl zvyklej s tátou. Po obědě mě přišel zkontrolovat Venca a úplně mě vyděsil:

"ty vole, chlapi, pojďte se podívat, co ten mladej udělal!!!" řval na celý kolo. Já se tak vylekal, co jsem podělal, že mi upadla zednická lžíce na zem a zůstal zírat na Vencu, chlapi letěli jako vo život, protože si mysleli, že jsem si přerazil ruku nebo co…

"ty vole, mladej nám tu pokazil normy pánové, von to udělal celý za dva dny a sám!!!" hlasitě s úsměvem na tváři pokřikoval Venca a rukou mě přitom plácal po ramenu. "Pánové, to jsem ještě nezažil, takovýhleho dříče. Čí že ty seš? Ty si vod Gusty a Helenky viď?" Kývnul jsem. "No jo tak to je mi jasný" a začali se smát. Chlapi maminu znali, věděli, že máme chalupu a že si to tam sami zvelebujeme, proto to „pochopení pro nasazení“.

Za ty tři týdny jsem nahodil všechny místnosti, co jsem měl, svoje tempo jsem patřičně zpomalil, aby ta práce vydržela a neutekla mi, aby nám náhodou vedoucí Depa nedal další, a s chlapama jsem udržoval takovej správnej kamarádskej vztah. Pořád jsem chodil k Jarušce a makal jako zedník.

Na tyhle tři týdny nikdy nezapomenu. Byla to prča, zážitek, ponaučení, škola života.

Tak práci čest a rukám klid, jak říkali chlapi….

Váš Pražák ze Šumavy

 

 

Autor: Vladimír Rýdl | středa 11.1.2023 22:38 | karma článku: 25,86 | přečteno: 1414x
  • Další články autora

Vladimír Rýdl

Kámoš, Ježíš a vichřice. Trvalo to týden ...

Když jste někde poprvé v životě, může to být docela silný zážitek. Možná úplně nejvíc zážitek na celý život. Něco takového se mi podařilo zažít na Madeiře ... ty nejsilnější vjemy byly tři.

28.1.2024 v 23:42 | Karma: 12,76 | Přečteno: 179x | Diskuse| Osobní

Vladimír Rýdl

Pražák na Šumavě ... homeless

Dostat se do životní situace, kdy skončíš na ulici, to není žádný med a může se to stát raz, dva. Nevím proč, ale poslední dobou ve mně sílí potřeba pomáhat. A tak se snažím...

25.1.2023 v 18:21 | Karma: 14,34 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Rýdl

Pražák na Šumavě ... B A F !!!

To si takhle běžím, přemítám o světě a najednou mi vypluje na mysl zcela jasná situace, která se mi stala před pár lety v Lídlu...

22.12.2022 v 19:08 | Karma: 18,12 | Přečteno: 491x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Rýdl

O dvanácti měsíčkách a jedné Jitřence ...

Kdo by neměl rád pohádky? Když se v ní náhodou ale ocitnete, je to o to zajímavější. Mám zde opět jeden zážitek o který se s vámi chci podělit ...

12.12.2022 v 12:57 | Karma: 10,49 | Přečteno: 263x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Rýdl

Pražák na Šumavě... V Pánském klubu ...

Kdo z chlapů by nechtěl mít svůj Pánský klub? No pánové já, tedy, my na střední jsme takový měli. Byl tuze vydařený, protože ač neplnoletí, byli jsme v něm výtáni ...

11.12.2022 v 18:40 | Karma: 16,10 | Přečteno: 375x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 120
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 568x
...Pražák, který pochopil, že On není středobodem světa. Že mnohem víc jsou jeho nejbližší, partnerka, děti. O tom a o životě vůbec se snažím psát. Jeden musí padnout na hubu aby pochopil... je jen na čtenáři aby se zamyslel nad tím co je skutečné a co jen fikce...

Seznam rubrik